Vnímavosť
Vnímavosť nemení vonkajší svet, ale mení vnímajúceho.
Ulric Gustav Neisser
Buďme vnímaví na to, čo dieťa vyjadruje (nielen) v hudobnom procese
- telom – gestami – mimikou,
- verbálnou aj preverbálnou (rôzne predslovné zvuky dieťaťa) komunikáciou,
- (ne)komunikáciou voči nám a voči druhým,
- (ne)hrou na hudobnom nástroji,
- (ne)spevom,
- (ne)počúvaním hudby.
Rodičia sa často začínajú vzdávať, keď sa ich dieťa nezapája do aktivít ako ostatné deti. Dieťa však potrebuje čas – potrebuje získať istotu v skupine, v prostredí. Často je plne prítomné, no jeho aktivita spočíva v intenzívnom pozorovaní a načúvaní.
Viac ako časté hovorenie k dieťaťu v snahe zapojiť ho do procesu "ako by sme očakávali" je pozorovanie dieťaťa a snaha nazerať optikou dieťaťa. Namiesto neustálych verbálnych inštrukcií ukážme dieťaťu cestu pozorovaním – načúvaním – gestom – vlastnou aktivitou.